Kirjoittanut Wespa | 19 maaliskuu, 2010

Pohdintaa Ujoudesta ja muutoksesta kohti Itsevarmuutta


Miksi ihmiset ovat ujoja? Mikä on ollut tieni ujona? Miten ujosta voi muuttua itsevarmaksi? Näihin kysymyksiin pyrin vastaamaan seuraavassa lyhyessä videosarjassa.

Kokonaiskesto n. 15 minuuttia.

Kertaan tähän vielä vinkkejä miten ujoudesta pääsee eroon:

  • Vastaa kysymykseen ”Mitä pelkään?”
  • Mieti miten voit suhtautua pelkoon.
  • Haasta itsesi. Mene juttelemaan ihmisille. Voit aloittaa pienin askelin.
  • Tiedosta, että voit valita rohkeuden pelon sijasta. Sinä olet hallinnassa.
  • Muuta sisäistä mantraasi. Ennen ajattelit pelkojasi ja ujouttasi. Nyt ajattele ja toista itsellesi ”minä olen itsevarma” ja mene tilanteeseen ilman pelkoja. Jos huomaat taas olevasi pelokas, niin ohita se ajatus ja varmista itsellesi taas, että ”minä olen itsevarma” tai esim. ”minä olen rohkea”.

Haluamisen ja olemisen ero on se, että ollessasi oma itsesi uskot/ymmärrät/tiedät olevasi se.
Olet se minkälaiseksi itsesi määrittelet. Muuta määrittelyä, niin muutat itseäsi!

Ainut este on ollut sinä itse. Ujosta itsevarmaksi muuttuminen on sinun itsesi hallinnassa.

– Lisää videoitani YouTubessa. 🙂

Responses

  1. Oot wespa kumma mies, hyvällä tavalla =)

  2. Hyviä ajatuksia! Kaikkihan on loppujen lopuksi omassa päässä. Kun muutat itseäsi, muutat maailmaa. Niin, helppo sanoa! Itsensä muuttaminen, ajattelun muuttaminen on varmaan kaikkein vaikeinta, mitä voi olla. Pikkuhiljaa eteenpäin, niin kuin Wespa noissa videoissa sanoo, JOS se ujous on niin vallitsevaa, että se häiritsee elämää.

    Itse olen aina ollut kertakaikkisen ujo ihminen. Lapsena ja nuorena jopa sisäänpäinkääntynyt, jos niin voi sanoa. MUTTA minulla on myös ollut vahva oma sisäinen maailma pienestä asti. Luulisin, että se ”vajavaisuus” ujoudessa tulee esille juuri siinä ja silloin, kun oma, luultavasti kaunis ja ehjä, ujo minuus törmää muun maailman odotuksiin. Jotta on hyväksytty tässä yhteiskunnassa, täytyy olla ulospäinsuuntautunut. Koko media, koulu, työelämä odottaa sitä. Ujous on vähän niinkuin sairaus, joka täytyisi parantaa.

    Yritin sitten muuttua näiden vaatimusten mukaiseksi, yritin olla sosiaalinen ja kiva, yritin mennä mukaan kaikenlaiseen. Kadotin sen kauniin, ihmettelevän sisäisen maailman, kunnes iski kriisi, täydellinen tyhjyys. Muistan kun ahdistuneena katselin käsiäni ja mietin: kuka minä olen? Piti ruveta miettimään uudestaan kaikkea, pohjia myöten. Hitaasti (siihen meni vuosia) aloin löytää uudestaan sieluni pohjavirtoja ja hyväksyin myös sen tärkeän osan itseäni, ujouden. Sitten tapahtuikin kummia: en enää ollutkaan niin ujo, kun käsitin, että se on yks hailee, olenko sosiaalinen vai en, kunhan olen uskollinen itselleni.

    Mitä tällä yritin sanoa on se, että UJOT – te olette mahtavia, ihania, kauniita tyyppejä. Vaalikaa sitä kauneutta sisällänne!

  3. Kiitos viestistäsi Riitta. Aivan totta tuo mitä sanoit. 🙂

  4. Kiitos tosi paljon näistä pohdinnoista. 🙂 Olen taistellut ujouden kanssa ihan pienestä asti ja nämä pohdinnat sai ajattelemaan asiaa eri tavalla. Ehkä se ujous ei olekaan ihan niin huono juttu kun oon ajatellut. Se voi olla tärkeä osa sitä oikeaa luonnetta.
    Ja onhan siinä sekin hyvä puoli, että ujot ymmärtää toisia ujoja ja tunnistaa ujon ihmisen, vaikka muiden silmissä tämä ihminen vaikuttaisikin esimerkiksi itserakkaalta tai muuten sulkeutuneelta. Ujothan ovat usein vähän väärinymmärrettyjä.
    Yritän nyt pikkuhiljaa päästä eroon ainakin tästä liiallisesta ujoudesta. Ja kyllä kai se onnistuukin ajan kanssa. Ja tosiaan.. mitä väliä sillä on, vaikka joku sanoisikin pahasti. Ei siitä kannata välittää. On vain oma itsensä kaikesta huolimatta. ^^


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Kategoriat

